Újabb alacsonypadlós villamos érkezett Budapestre
Megérkezett Zaragozából Budapestre a második CAF-villamos abból az új 51 darabos flottából, amit még 2022-ben, illetve 2023-ban rendelt meg a BKK. Az új szerelvényeknek köszönhetően az alacsonypadlós villamosok aránya a jelenlegi 30-ról mintegy 40 százalékra növekedhet, ami kényelmesebb utazást biztosít a mozgásukban korlátozottabb utasoknak. A fővárosba érkezett villamos a tesztek és próbafutások teljesítése után állhat forgalomba – értesült az OBJEKTÍV Hírügynökség a Budapesti Közlekedési Központ közleményéből.
Megérkezett Budapestre a második CAF-villamos, amelyet a spanyolországi Zaragozában gyártottak és szereltek össze. A BKK és a BKV szakemberei még a szállítás előtt alaposan átvizsgálták a járművet, amely a tesztek, a próbafutások és a hatósági vizsga sikeres befejezése után állhat a fővárosban közlekedők szolgálatába.
A Zaragozában gyártott és ott összeszerelt villamos
• 34 méter hosszú;
• a korábbinál nagyobb teljesítményű klímaberendezéssel felszerelt;
• alacsonypadlós, így a mozgásukban korlátozottak és a babakocsival vagy nagyobb csomaggal közlekedők is könnyebben fel- és leszállhatnak;
• energiahatékony, mert a fékezés során keletkező energiát (hogyha a felsővezeték-hálózat is fogadóképes) visszatáplálja a hálózatba;
• kialakítása tovább fejlődött a már forgalomban lévő CAF-villamosokéhoz képest: korszerűbb karosszériája miatt megújultak a jármű oldalai, az ajtók és az azokhoz kapcsolódó burkolatok.
Az alacsonypadlós járművek részarányának növekedése először a dél-pesti vonalakon várható.
Folyamatos a járműflotta megújítása
A budapesti villamosbeszerzésekkel 2021-ig 73 db CAF-villamos állt forgalomba. A BKK 2022 novemberében további 20 rövid, majd 2023 márciusában 26 rövid és 5 hosszú (összesen 31) CAF-villamost rendelt meg. A járművek egy részét Budapesten szerelik össze (az első ilyen villamos karosszériáját júniusban szállították Budapestre), egy részét pedig Spanyolországban – ilyen a most érkezett is.
A megújuló járműállomány lehetőséget ad arra, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak, így 2025 végétől többek között az 1-es, a 3-as, a 14-es, a 42-es, az 50-es és a 69-es vonalakon is tovább bővülhet a kényelmes, alacsonypadlós, légkondicionált villamosok száma.
Az 51 jármű forgalomba helyezésével és a szükséges infrastruktúra-beruházások elvégzését követően a tervek szerint a 2-es, 23-as és 24-es vonalcsaládon, valamint az 51A és a 62A vonalokon is megjelenhetnek a korszerű villamosok, ha a szükséges európai uniós támogatás ehhez rendelkezésre áll.
A flotta utolsó járműve előreláthatólag 2026 végén állhat forgalomba.
Újabb villamosok jöhetnek 2030-ig
További járművek beszerzése is esedékessé válik a jövőben: a BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, amelynek köszönhetően akár több mint 100 új villamos érkezhet a fővárosba. A 2022-ben elkezdett műszaki előkészítés, az egyeztetések, majd az eredményes hatósági eljárás eredménye, hogy ehhez idén januárban a BKK megszerezte a hatóságtól az elvi előzetes típusengedélyt.
A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.
A projekt az Európai Unió és Magyarország Kormánya társfinanszírozásával valósul meg.
OBJEKTÍV Hírügynökség 2024. november 13.
|