9 gimnázium legjobbjai mérték össze tudásukat a Bionika Akadályversenyen

Idén már negyedik alkalommal került megrendezésre a középiskolások számára szervezett Bionika Akadályverseny. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Kara 2016-ban rendezte meg először a programot. Idén a kétfordulós verseny döntőjét május 11-én, az Egyetem Práter utcai campusán tartották meg. Az izgalmas – biológiai, fizikai, kémiai és informatikai feladatokat is tartalmazó – vetélkedőt az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium csapata nyerte meg – értesült az OBJEKTÍV Hírügynökség.



A jövő megoldásainak kutatása

Bár még sokaknak újként hangozhat a bionika kifejezés, a valóságban azonban napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő kutatási ágazatáról van szó. A több szaktudományt átfogó terület célja az élő természetben fellelhető megoldások átültetése a műszaki gyakorlatba. A bionikai kutatások egyik legismertebb területe azon művégtagok kikísérletezése és lefejlesztése, amelyek a legteljesebb módon tudják helyettesíteni a valódi szerveket. Többek között képesek tárgyak mozgatására, megfogására, felemelésére, alkalmasak tapintásra, érzékelésre. Az új tudományos terület iránt egyre nagyobb a kereslet és az érdeklődés. Magyarországon még kevés felsőoktatási intézményben érhető el ilyen képzés. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Kara néhány éve indította el a molekuláris bionika mérnök alapképzést. Azoknak a fiatal tehetségeknek ajánlják ezt a szakot, akik vágynak arra, hogy a természettudományok, az élettudományok és a műszaki tudományok metszéspontján váljanak szakemberekké.

Játék és tudomány

Ki ne szeretné a közös játékot? Sőt, ha ez még a tudás gyarapításával is jár, különösen hasznos élmény lehet. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Kara 2016-ban rendezte meg először a Bionika Akadályversenyt. A 10-11. osztályos diákokból álló csapatoknak meghirdetett program két fordulóból áll. A 4 fős teameknek első körben egy online feladatsort kell kitöltve visszaküldeniük. Majd a legjobbak az Egyetem fővárosi campusán, egy akadályversenyen mérhetik össze tudásukat. Mind az első, mind pedig a második forduló feladatai a biológia, kémia, fizika és informatika területéről merítenek. A kérdések és az akadályverseny során megoldandó kihívások is ezeket a szakmai területeket elevenítik meg. A sikeres teljesítéshez nem elég a tudás, fontos, hogy a fiatalok jól tudjanak csapatban dolgozni.

Mi itt a Pázmány Információs Technológiai és Bionikai Karán a kezdetek óta fontosnak tartjuk, hogy az ide jelentkező és felvételt nyert diákjaink a Karon eltöltött évek alatt az élményalapú oktatás mellett a személyes odafigyelést és támogatást is megkapják. Kutatásaink és sikereink se egy ember érdemei, hanem rendre csapatban, közösségekben dolgozunk. Ezt a szemléletet és a bionikai terület különlegességét akartuk megmutatni a fiataloknak, amikor életre hívtuk ezt az Akadályversenyt - fogalmazott Dr. Iván Kristóf, a PPKE ITK dékánja.

Idén az online fordulót márciusban rendezték meg. A feladatsorokra küldött válaszok alapján az alábbi iskolák legjobbjai vettek részt a május 11-i döntőben: Boldog Brenner János Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium (Szombathely); Budapest I. Kerületi Szilágyi Erzsébet Gimnázium; Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium; Budapest VIII. Kerületi Vörösmarty Mihály Gimnázium; Budapest XIV. Kerületi Szent István Gimnázium; ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium; Kecskeméti Katona József Gimnázium; Mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnázium; Veres Pálné Gimnázium (Budapest). Az izgalmas akadályversenyben végül az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium diákjai szerezték meg az első helyet, második a Szilágyi Erzsébet Gimnázium lett, míg a harmadik helyet a Kecskeméti Katona József Gimnázium diákjai szerezték meg. A legjobbak nem csak oklevelet kaptak, de tárgyi nyereményben és vásárlási utalványban is részesültek. Az első helyezett csapat tagjai egyénenként 25.000 Ft vásárlási utalványt és egy-egy E-book olvasót kaptak, a másodikok személyenként 25.000 FT-os, míg a harmadik helyezett csapat diákjai 20-20 ezer forintos vásárlási utalványt vehettek át.

A fővárosi egyetem számára fontos, hogy minél több felvételi előtt álló középiskolással megismertesse a természettudományos, műszaki és informatikai képzésekben rejlő lehetőséget és szépséget. Ezért az EFOP 3.4.4-16 jelű, “A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a felsőoktatásban” elnevezésű projekt keretében saját kommunikációs kampányt is indítottak. A továbbtanulást elősegítő, az informatikai és bionikai képzést népszerűsítő, készségfejlesztő és kommunikációs programok célja a fiatalok elérése az általuk leginkább használt és kedvelt kommunikációs felületeken.

Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség 2019. május 13.

A Web-oldalon található cikkek és fotók ingyenesen és szabadon felhasználhatók, de kizárólag az Objektív Hírügynökség, mint hírforrás feltüntetésével.
hirdetés